Bij mij op het werk zijn ze aan het reorganiseren…
Reorganiseren, reorganiseren en reorganiseren. Hoe ga je daar het beste mee om?
door Elise van den End
Gister zat ik op een verjaardagsfeestje. Heerlijk bijpraten met oude bekenden. Dit keer hoorde ik 3x bijna hetzelfde verhaal. Reorganiseren, reorganiseren, reorganiseren. En alle 3 de mensen die ik sprak vertelden mij dat ze het zwaar vinden. Ze zien dat het nodig is, maar de onzekerheid en het zelfde werk met minder mensen moeten doen, kost hen veel energie.
In mijn werk als organisatie- en HR-adviseur kom ik dit verhaal de laatste tijd ook veel tegen. Organisaties moeten nu eenmaal steeds kritischer naar hun processen kijken. En steeds meer met minder mensen doen. De medewerkers die ik spreek hebben hier doorgaans alle begrip voor. Ze zijn loyaal en zetten alles op alles om het werk gedaan te krijgen.
Reorganiseren: Brede inzetbaarheid en flexibiliteit
Een van deze mensen is Maria. Zij is senior medewerker administratie bij een grote klant van mij. Zij zorgt ervoor dat de personeelsadministratie altijd doorgaat (ook als er collega’s ziek zijn, verlof hebben, niet worden vervangen etc). Daarnaast ondersteunt zij in het kader van de reorganisatie twee projectgroepen. En dat doet ze met hart en ziel. Ze voelt zich erg verantwoordelijk voor haar hoofdtaak, het tijdig en correct uitbetalen van de salarissen, maar daarnaast ook voor de administratieve ondersteuning van de projectgroepen.
En voor de goede orde: het ondersteunen van de projectgroepen doet Maria naast haar eigenlijke taak. Het is dus extra. Dit doet ze uit loyaliteit, maar eerlijk is eerlijk, ook omdat ze hoopt dat ze hierdoor na de reorganisatie niet gemist kan worden.
Het zal je niet verbazen dat Maria moe was. Vanuit mijn rol als HR-adviseur sprak zij mij hierover aan en vroeg mij hoe het toch mogelijk was dat ze haar werk met zoveel energie en plezier doet en toch het gevoel heeft dat ze ‘leeg loopt’.
Ik denk dat veel mensen zich in Maria’s verhaal zullen herkennen. Mijn advies aan Maria was om zeker door te gaan met het oppakken van neventaken. Juist in deze tijd is brede inzetbaarheid en flexibiliteit heel belangrijk voor medewerkers.
“Maar,” zei ik ook ”kies wel slimmer en bewuster welke taken je oppakt en hoe je daarin stort.” Ik vertelde haar over de Talent in Actie training die ik geef. Door te ontdekken wat haar talenten zijn en vervolgens te kijken naar kansen en mogelijkheden voor haar in de organisatie gaat ze veel slimmer te werk.
De energie, creativiteit en productiviteit die dat oplevert maakt haar waarde voor de organisatie zichtbaar en dat is de beste uitgangspositie die je kunt hebben in deze tijden van reorganisaties en onzekerheid op de arbeidsmarkt.
Herkenbaar?
Rendement door Talent heeft voor jou en Maria een training ontwikkeld. In deze training leer jij je talenten kennen en hoe je ze (nog beter) kunt benutten in je werk. Hierdoor ervaar je niet alleen zelf meer werkplezier, maar ben je ook nog meer van waarde voor de organisatie. Je krijgt er meer energie van en kunt met nog meer plezier je werk blijven doen.
Ook meer rendement met talent behalen?
Rendement door Talent helpt organisaties om een goede invulling te geven aan talentmanagment en talentontwikkeling. Wij maken het management, de teams en de medewerkers niet alleen bewust van hun eigen talenten.
We bieden vooral ook praktische handvatten en tips hoe je deze talenten meer kunnen benutten in het werk. Hierdoor wordt ieder expert van zijn talenten. Dit doen we met behulp van een aantal programma’s die we speciaal hebben ontwikkeld om talenten te ontdekken en te verbinden aan het werk en aan de organisatiedoelstellingen.
Wil jij ook meer rendement behalen met het talent dat je in huis hebt? Bel of mail voor een afspraak. We denken graag met je mee!